Svar: Min dreng vil ikke spise skemad
27. august 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Tak for dine pæne ord til mig om min side, det var sødt af dig:o)
Det lyder ganske rigtigt at den hyppige amning om natten spiller ind på din drengs indtag af skemad om dagen og derfor er det naturligt at I nu skal til at skrue amningen lidt ned.
Det betyder ikke at alt det du har gjort indtilvidere har været forkert. Du fortæller at han nu vejer 11 kg og måler 74 cm og det er da vildt flot. Han er en stor dreng som har fået rigtig god mælk hos dig og det er da guld værd. Når du sammenligner med de andre i mødregruppen, så er ingen af de andre vel så trivelige som han...?
At amme og vugge og amme ham i søvn er både omsorgsfuldt og kærligt og ikke noget man kan gøre forkert. Det er helt basal omsorg for sit barn og vigtigt for at han vokser op med en viden om at du er der for ham, lytter til ham, reagerer på hans behov og søger at hjælpe ham så godt du kan.
Der er ingen grund til at du går og føler dig håbløst bagefter eller har dårlig samvittighed fordi du har gjort det som fungerede hos jer. Det var dengang, nu er han ½ år og nu er situationen en anden:o)
Med den alder han har nu, må du godt begynde at kigge lidt på klokken og forsøge at skabe lidt fast struktur for dagen, det vil sige lidt mere faste tidspunkter for hvornår du ammer og for hvornår du tilbyder skemad. Det vil være relevant at du giver ham 2 måltider skemad dagligt her til at starte med og ved siden af dette skal han begynde at have lidt brødskorper og lignende i hånden. Han kan sidde i høj stol og kan her øve sig i at putte i munden, opbløde med spyt og få meget ud af dette, både mentalt og mundmotorisk.
Børn som er blevet ammet meget har normalt nogle rigtig gode kæbemuskler og vil fint kunne finde ud af at spise, det handler altså om at jeres dreng skal tilbydes mælk i en mængde som ikke fylder mere end der er plads til skemad og så vil han kunne få lidt ved siden af.
Når du giver ham mad så placer dig foran ham. Placer ham i den høje stol og sæt dig foran ham, med skålen i hånden. Hold hans kontakt og prøv så med lyde og 'grimasser' at fange hans opmærksomhed og interesse for at spise. Du må meget gerne sidde og åbne munden og se lidt overdreven ud, fordi han spejler sig i dig, så derved kan du måske få ham til det samme.
Når han forhåbentlig har spist lidt på denne måde, så fortsætter I ved bordet sammen og her skal du begynde at give ham brødskorper, stykker af agurk og lignende at sidde med. Så han får altså mad først hvor du holder hans koncentration og efterfølgende sidder han med ved bordet, hvor I alle så spiser samtidig og han sidder og øver sig videre.
Det er helt normalt at han har brug for brystet inden han skal sove og det synes jeg i første omgang ikke du skal ændre på. Det der skal ændres på er hyppigheden, intervallerne for amning.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur, sover 1-1½ time (skal ikke amme igen når han vågner, men her have serveret sin frokost)
Frokost 11.30-12: Havregrød, øllebrød, risgrød, hirsegrød mv. Han må få det hele, gerne med lidt frugtmos på som topping, vand af kop. Sidder efterfølgende med brødskoper, agurk eller lignende.
Ammes igen og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 15-16: Ammes
Aften 18: Grøntsagsmos af alle mulige slags grøntsager, må meget gerne smage af noget. Vær opmærksom på at nogle børn ikke bryder sig om kartoffelmos, så måske du skulle prøve at lave mos uden dette. Mosen må gerne tage udgangspunkt i jeres mad, men du må også gerne give mos fra glas. Det vigtigste lige her er at han spiser. Vand af kop.
Sidder igen med ved bordet og tilbydes brødskorper, agurk og lignende at sidde med selv.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23: Ammes
Nat 24-06: Så vidt muligt ingen amning og viser han behov for det her, så vil det være rigtig godt at du forsøger at undvære, kan han ikke det, så giv ham kun brystet kortvarigt, lad ham finde roen og lirk så brystvorten ud af munden på ham. Hvis du ligger på siden og ammer ham liggende, så vug ham blidt, giv ham en hånd at holde i osv. imens du forsøger at fjerne brystet. Du skal ganske givet gøre det flere gange, men stille og roligt er tanken at du kan nøjes med at vugge og kærtegne når han ligger ved siden af dig og du helt kan stoppe med natamningen...
Lad også far forsøge sig med skemaden, det kan godt være hårdt hvis det er dig hele tiden og nogle gange kan de fædre altså noget vi andre ikke kan, så det er også et forsøg værd:o)
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke med projekt "ammenedtrapning" :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske